tytuł


Recenzje młodzieżowe - bo młodzież też lubi czytać!

piątek, 4 kwietnia 2014

"Pokój" - Gene Wolfe - recenzja

"Pokój" napisany przez Gene Wolfe'a, pierwotnie został wydany w 1975 r. i była to pierwsza pełnowymiarowa powieść tego autora.

Pokój - Gene WolfeKsiążka pisana jest w formie wspomnień staruszka Aldena Dennisa Weera, który przekonany, że za niedługo umrze, zaczyna chaotycznie rozbierać swoją przeszłość na czynniki pierwsze, przypominając sobie wszystko, co tylko ukryte jest gdzieś, w mroku jego umysłu.

"Pokój" bardzo mnie rozczarował. Spodziewałam się świetnej, wspaniałej, ciekawej powieści, a dostałam książkę, która była po prostu nudna i nużąca. Każdą stronę czytało się godzinami. Pełno było długich opisów, które wręcz usypiały podczas lektury. Gene nie pisze też prostym językiem. Konstruuje skomplikowane zdania złożone, które dodatkowo działają na niekorzyść dzieła. 

"Pokój" nie obfitował w akcję, za to był bardzo trudny do zrozumienia. Wspomnienia Aldena to zbiór chaotycznych i nieuporządkowanych chronologicznie historii. Dennis przypomina sobie, co robił w wieku lat pięciu, potem nagle okazuje się, że wspomina tę sytuację u lekarza, a potem, że jednak leżąc w łóżku, a kolejno bez związku z poprzednimi opowieściami dowiadujemy się, gdzie był w wieku lat dwudziestu. Brzmi bezsensownie? Tak właśnie było z tą powieścią. Złożona i skomplikowana na pewno powinna odstraszyć wszystkich, którzy szukają lekkiej, łatwej w odbiorze powieści. Neil Gaiman napisał, iż ta książka jest "niegodziwa", ale ja się z tym nie zgodzę. Mam wrażenie, że autor pisząc to dzieło, sam nie wiedział, co chce w nim przekazać, a pozytywne opinie innych czytelników wywodzą się z ich nadinterpretacji utworu. Jednym z minusów był też brak grozy podczas historii z duchami. Czytając o nawiedzonej stodole czy przeklętym aptekarzu w ogóle się nie bałam i to na pewno strasznie mnie rozczarowało. Liczyłam na to, że "niegodziwa" powieść da mi trochę dreszczyku strachu silnych emocji, ale niestety nie udało się.
   
Dzieła nie polecam. Uważam jednak, że osoby lubiące złożone i skomplikowane powieści, którym nie przeszkadza brak ciekawej akcji, długie opisy i trudny język, mogą sięgnąć po tę książkę. A może nawet im się spodoba?


Cavallo, 14 lat


Książka ukazała się nakładem Wydawnictwa MAG

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz