tytuł


Recenzje młodzieżowe - bo młodzież też lubi czytać!

czwartek, 2 listopada 2017

,,Ali & Nino”- Kurban Said - recenzja

Okładka książki Ali i NinoJuż jakiś czas nosiłam się z decyzją o dołączeniu do Młodzieżowego Klubu Recenzenta, ale nigdy nie było tam książek, które mogłyby mnie zainteresować.  Pewnego razu, pani z biblioteki podsunęła mi powieść ,,Ali & Nino” autorstwa Kurbana Saida. Początkowo podchodziłam do tej lektury dosyć sceptycznie (została ona napisana w 1937 r.), ale ostatecznie stwierdziłam, że podejmę się nowego wyzwania i spróbuję zapoznać się z historią tych dwojga kochanków.

Autorem tej powieści jest (jak już wcześniej wspomniałam) Kurban Said, znany także jako Człowiek Kameleon z powodu częstej zmiany nazwiska. Jego główną domeną było pisarstwo i dziennikarstwo. Urodził się w żydowskiej rodzinie, ale zafascynowany kulturą Orientu, której poświęcił większość swojego życia, przeszedł na islam. Jego największe dzieło, czyli omawiana przez mnie powieść ,,Ali & Nino” stała się bestsellerem w Niemczech, a także klasykiem literatury azerskiej. Artysta doczekał się własnej biografii pt. ,,Orientalista” autorstwa Toma Reissa.

Powieść ,,Ali & Nino” opowiada o miłości dwójki młodych ludzi- gruzyjskiej księżniczki oraz azerskiego chana z Baku, miasta w którym rozgrywa się cała akcja. Ich uczucie nie jest łatwe, rodzice Nino wciąż kontrolują dziewczynę, w związku ze zbliżającym się ukończeniem przez nią Liceum św. Tamary, a wisząca na włosku wojna zapowiada rychłe opuszczenie rodzinnego miasteczka przez Aliego. Dzięki tej powieści, możemy poczuć klimat Kaukazu sprzed I wojny światowej. Autor doskonale oddał realia tamtej rzeczywistości, jednocześnie ukazując młodzieńcze zauroczenie Aliego i Nino - pełne radości, ujmującego ciepła, ale także wielu wyrzeczeń. 

Lektura jest niewątpliwie ponownie odnalezioną perełką literatury, a opowieść o tych dwojgu kochankach jest bardzo dobrze znana wszystkim mieszkańcom Kaukazu. Książka napisana jest w sposób, dzięki któremu możemy dowiedzieć się wiele o tamtejszym świecie, nie będąc jednocześnie przytłaczanym przez daty i fakty z podręcznika od historii.

Polecam tą powieść każdemu, kto chciałaby chociaż na chwilę przenieść się w czasy tych dwojga zakochanych i przekonać się, jak wtedy wyglądało młodzieńcze uczucie. Dzieło Kurbana Saida było dla mnie niewątpliwie niezapomnianą podróżą w nieznane, a ta historia na długo pozostanie w mojej pamięci.


Patrycja, 14 lat

Książka ukazała się nakładem Grupy Wydawniczej Foksal. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz