tytuł


Recenzje młodzieżowe - bo młodzież też lubi czytać!

środa, 26 lutego 2014

"Wyłącz, zanim będzie za późno" - Petra Schuhler, Monika Vogelgesang - recenzja

WYŁĄCZ ZANIM BĘDZIE ZA PÓŹNOKsiążka „Wyłącz, zanim będzie za późno” przeznaczona jest dla ludzi, którzy uczestniczą w terapii uzależnienia, oraz dla wszystkich, którzy czują, że więź między nimi a komputerem coraz bardziej się zacieśnia. Dzięki testom w niej zawartym możemy sprawdzić, czy i w naszym życiu komputer nie jest postawiony zbyt wysoko w hierarchii wartości. Oczywiście lektura nie zastąpi terapii, ale może stać się jej uzupełnieniem.

W kolejnych rozdziałach dowiadujemy się, na czym polega uzależnienie od komputera i Internetu, kto jest na niego najbardziej narażony, oraz jak z tym walczyć. Warto zwrócić uwagę na ciekawy układ graficzny tekstu, w którym wyraźnie rozróżnione są definicje, przykłady. Elementem, który zainteresował mnie najbardziej było ‘studium przypadku’ czyli wypowiedź pacjenta poddającego się terapii. Co ciekawe, to nie tylko nastolatkowie, zdarzały się przykłady osób w średnim wieku, a nawet starszych! Nie jest to więc tylko sucha, czysto podręcznikowa wiedza.

Mnie osobiście nie podobało się traktowanie Czytelnika jako potencjalnego pacjenta ośrodka terapii uzależnień. Sama idea napisania książki zmuszającej do przemyślenia swojego postępowania, refleksji nad tym, ile mojego życia spędzam online, a ile w ‘realu’ bardzo mi się podoba, jednak czytając miałam wrażenie, że autorki cały czas próbują na siłę znaleźć we mnie jakiś problem, którego ja nie zauważam.
Jest jeszcze jedna rzecz, która rzuciła mi się w oczy. Zbyt naukowy język tworzący barierę i dystans między autorem i czytelnikiem. Coś jak pomiędzy terapeutą a pacjentem, który jest zdecydowanie niżej w hierarchii, co jest mu wyraźnie sygnalizowane.

Generalnie jednak polecam chociaż do przejrzenia tę lekturę każdemu, kto spędza swój wolny czas przed komputerem, ponieważ uważam, że czasem warto się zastanowić nad swoim życiem i tym, czy chcemy naprawdę go przeżyć ze wszystkimi plusami i minusami, czy  też uciekamy w świat wirtualny. Wszystko jest dla ludzi, ale wszystko w umiarze.



Lucienne, 16 lat

Książka ukazała się nakładem Wydawnictwa WAM. 

1 komentarz:

  1. Ośrodek oferuje kluczową pomoc w odzyskaniu życia. Znajdź tam wsparcie, aby pokonać uzależnienie i otworzyć drzwi dla nowej, zdrowszej przyszłości pełnej nadziei i radości. https://roka.info.pl/

    OdpowiedzUsuń