tytuł


Recenzje młodzieżowe - bo młodzież też lubi czytać!

wtorek, 7 października 2014

"Pozostawieni" - Tom Perrotta - recenzja

Pozostawieni
   "Pozostawieni" to powieść, którą napisał Tom Perrotta. Zdobyła ona wiele pozytywnych recenzji, została uznana za jedną z najlepszych książek roku według "New York Timesa", "Washington Post" i "USA Today". Dzieło naprawdę jest świetne i zasługuje na wszystkie te pochwały.


    Wyobraź sobie, że nagle ze świata znikają tysiące ludzi. Nie wiadomo, co się stało, przed chwilą siedzieli w swoich domach, w pracy, a po sekundzie już ich nie było. W ten sposób zaginęło 2% ludzkości. Nic ich nie łączyło, były to osoby w każdym wieku od noworodków po starców, niekiedy znikały całe rodziny, a innym razem pojedyncze dziecko czy rodzic. Minęły trzy lata, ale tragedia dalej odciska piętno w umysłach ludzi, którzy pozostali.

     Największy plus tej książki to genialny i ciekawy pomysł. Nigdy nie zdarzyło mi się czytać powieści choć odrobinę podobnej do tej. Jest nieschematyczna i niestandardowa. Czyta się ją z dużą przyjemnością i trudno się od niej oderwać, ale nie dlatego, że pełna jest szybkiej i wartkiej akcji, tylko po prostu jest bardzo ciekawie napisana. Zafascynowała mnie m.in. tajemnicza sekta, której członkowie zawsze ubierali się na biało i mieli obowiązek palenia papierosów. Bohaterowie książki byli niezwykle skomplikowani i złożeni, ale bardzo autentyczni (może poza Laurie, która według mnie za szybko zapomniała o swojej rodzinie po dołączeniu do sekty, o której wcześniej wspomniałam). Autor ma wspaniały styl pisania, potrafi dobrze oddać każdą sytuację np. podczas opisywania niezręcznej rozmowy naprawdę da się poczuć skrępowanie bohaterów. Kolejny plus to złote myśli niedostrzegalnie wplecione w treść "Pozostawionych". Szczególnie spodobały mi się dwie: "Wszystko zdarza się kiedyś po raz pierwszy, oprócz tego, co nie zdarza się nigdy" oraz "Dlatego angażujemy się w związki [...] Nie tylko dla cudzych ciał, lecz także dla całej reszty - dla cudzych marzeń, blizn i historii".

    Polecam tę książkę wszystkim. Ciekawa, autentyczna, świetnie napisana, niestandardowa, "wciągająca"... Czego można chcieć więcej?

                                                                                            Cavallo, lat 15


Książka ukazała się nakładem Wydawnictwa Znak.

1 komentarz:

  1. Książki jeszcze nie czytałam, ale widziałam 4 pierwsze odcinki serialu na jej podstawie, ale jakoś za bardzo mnie on nie wciągnął.. Ale powieść na pewno kiedyś przeczytam ;D

    OdpowiedzUsuń