tytuł


Recenzje młodzieżowe - bo młodzież też lubi czytać!

czwartek, 29 stycznia 2015

"Zachłanni" – Magdalena Żelazowska - recenzja

Okładka książki Zachłanni„Pierwsza powieść o pokoleniu słoików” głosi napis na szczycie okładki. Słoików?! No dobrze, wezmę, zobaczę o czym to w ogóle jest. Jak widać, nie byłam zbyt entuzjastycznie nastawiona do tej książki. Ot, zwykła ciekawość, troszkę dla eksperymentu.

Kim są „słoiki”? Właśnie tak w niektórych metropoliach określa się młodych ludzi, którzy pochodzą z obrzeży miasta, a uczą się i/lub pracują w centrum. Co weekend wracają do akademików czy mieszkań ze słoikami wypełnionymi pysznościami od rodziców. Podświadomie społeczność miasta dzieli się na „rodowitych” i „przyjezdnych”.

Magdalena Żelazowska, debiutując na polskim rynku wydawniczym dotyka problemu głęboko zakorzenionego w społeczeństwie. Zdaję sobie sprawę, że wstrzeliłam się w temat, który budzi emocje. Dla mnie jest ważne, że sprowokował czytelników do sięgnięcia po książkę powiedziała autorka w wywiadzie z Wojtkiem Krusińskim.

„Zachłanni” to opowieść o problemach trzydziestolatków mieszkających w stolicy. Narracja pierwszoosobowa pozwala dokładnie poznać ich dylematy. Powieść napisana jest z niebywałą szczerością i ponadprzeciętnym humorem. Wyraźnie podzielona na trzy części, z krótkimi rozdziałami.

Jestem przekonana że każdy z czytelników znajdzie w niej coś dla siebie. Mnie zachwycił język – momentami potoczny, czasem pełen fachowych pojęć obrazujących elokwencję autorki. Bardzo cenne okazały się pomysły poradzenia sobie z problemami, a niektóre fragmenty mogłabym umieścić w rubryce „ulubione cytaty”. W czasie lektury być może przypomnicie sobie swoje początki dorosłego życia, albo historie bohaterów pomogą Wam rozwiązać własne rozterki. Młodsi znajdą tu na pewno wskazówki do przyszłego samodzielnego życia. Natomiast każdemu życzę tak pozytywnych wrażeń, jakich ja doznałam podczas czytania „Zachłannych”.

Gorąco polecam!

Tania, 18 lat

Książka ukazała się nakładem Wydawnictwa MIRA. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz