tytuł


Recenzje młodzieżowe - bo młodzież też lubi czytać!

poniedziałek, 7 stycznia 2013

„Ja, Blanka” - Ewa Barańska - recenzja



Ewa Barańska to znana autorka książek nie tylko dla młodszych odbiorców. Jej dzieła (np. „Kamila", „Karla M”) zostały dobrze przyjęte przez młodzież, a niektóre nawet zostały wpisane na liczbę najlepiej sprzedających się książek dla młodzieży w Polsce.

Ja, Blanka - mocna literatura dla młodzieży. NOWOŚĆ!„Ja, Blanka” to powieść obyczajowa, której główną bohaterką jest tytułowa Blanka. Pewnego dnia, matka dziewczyny oznajmia jej, iż wkrótce wprowadzą się do domu jej nowego, bogatego męża. Dla niezamożnej Blanki, która przeprowadza się do luksusowej willi, jest to uśmiech losu. Jednak pod maską grzecznej i wychowanej dziewczyny, kryje się prawdziwe oblicze Bianki – okrutna, narcystyczna i zadufana w sobie psychopatka, która jest zdolna do wszystkiego…

Po powieść sięgnęłam, ponieważ miło wspominam książkę tej samej autorki, „Żegnaj Jaśmino”. Niestety, „Ja, Blanka”, jak dla mnie, nie okazała się tak dobra, jak ta pierwsza. Minusem jest dla mnie główna bohaterka. Drażniła mnie swoim zachowaniem. Wiem, że jest to negatywna postać, która nie patrzy na innych, ale na każdym kroku było to podkreślone. Poza tym jej myśli w ogóle nie przypominały myśli szesnastoletniej dziewczyny. Niektóre sytuacje wydawały mi się zbyt sztuczne i nienaturalne.

Jeśli chodzi o plusy powieści, podoba mi się ogólnie fabuła, która różni się od innych. Na uwagę zasługuje podkreślenie przez autorkę, że za złe postępowanie spotka nas kara, a za pieniądze nie można kupić miłości. Język jest prosty, przez co lekturę czyta się szybko. Po przeczytaniu nachodzą refleksje, na temat zachowania głównej bohaterki. Zastanawiamy się, ile osób z naszego otoczenia zakłada, na co dzień taką „maskę” i udaje kogoś, kim nie jest.

Mam mieszane uczucia, co do tej powieści. Z jednej strony, ma ona głębszy przekaz, jednakże ma też parę wad. Myślę, że osobom, które wolą ambitniejsze książki, ta nie przypadnie do gustu. Ale żeby się przekonać czy mam rację, sami musicie po nią sięgnąć:)


Kamila, 15 lat


Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Telbit


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz