tytuł


Recenzje młodzieżowe - bo młodzież też lubi czytać!

środa, 7 października 2015

"Złodziejka książek" - Markus Zusak - recenzja

Coraz częściej wydawane są książki, ściśle związane z drugą wojną światową, Trzecią Rzeszą, losami żołnierzy oraz uciekinierów z obozów koncentracyjnych.

Liesel Meminger to dziewięcioletnia dziewczynka, która właśnie straciła matkę i brata. Bohaterce zostaje przydzielona rodzina zastępcza. Jej nowa opiekunka, Rosa jest bardzo trudną postacią. Bywa porywcza, impulsywna, stale chodzi rozzłoszczona. Wystarczy  krzywo na nią popatrzeć a zostajemy przytłoczeni tysiącami wyzwisk (które najczęściej mają związek ze świniami).

Natomiast nowy ojciec Liesel, Hans Hubermann to bardzo poczciwy, uprzejmy człowiek, kochający grać na akordeonie. Dziewczynka od razu zaprzyjaźnia się z ‘papą’ (tak go właśnie nazywa), zostają wiernymi kompanami.

Problemy zaczynają się, gdy bohaterka wyrusza do szkoły. Zostaje wyśmiana przez nauczyciela i całą klasę za to,że nie potrafi napisać swojego imienia i nazwiska. Zła dziewczynka postanawia za wszelką cenę nauczyć się pisać i czytać. Wspólnie z Hansem, każdej nocy czytają książki (poczynają od ‘Poradnika Grabarza’,którą Liesel dostała po pochówku brata) i uczą się słówek. Bohaterka po raz pierwszy odnajduje bratnią duszę.
Po pewnym czasie dziewczynka poznaje swojego sąsiada – Rudy’ego Steinera, który od początku jest zakochany w Liesel ( ‘ dasz mi buziaka jak wygram mecz?’ ). Chłopiec jest bardzo energiczny, niezdarny; zafascynowany biegaczem – Jessem Owensem. 

Zbliżają się święta. Mimo trudnej sytuacji rodzice darują dziewczynce książkę- o ‘Psie Faust’cie’ (niestety jest to fikcyjna książka). Od tego momentu Liesel zaczyna coraz częściej czytać. Bywało,że po jedną książkę sięgała kilkanaście razy.
Z okazji urodzin Hitlera żołnierze postanawiają spalić wszystkie książki i dzieła związane z Żydami. To idealny moment na….kradzież. Czego? Musicie dowiedzieć się sami.


Zdecydowanie polecam tę książkę. Zarówno tekst, jak i sam film jest przecudowny, poruszający i bardzo uczący, pełny wartości. Jest to fascynująca opowieść o przyjaźni i człowieczeństwie w czasach Hitlera. Naprawdę uważam,że ta książka powinna być lekturą szkolną.

Ayumi Kyoko, 15 lat

Książka ukazała się nakładem Wydawnictwa Nasza Księgarnia. 

2 komentarze:

  1. 'Złodziejka książek' była jedną z lektur na które rozpoczęłam wieki temu 'polowanie', najprościej mówiąc, chciałam bardzo, ale to bardzo ją przeczytać! Przeczytałam i stwierdzam, ze to cudo jakie udało się stworzyć Zusakowi. Miałam okazję ostatnio obejrzeć film, niestety, trochę zepsuł moja wizję tej lektury, trochę mi szkoda, no, ale cóż :D

    OdpowiedzUsuń
  2. 'Złodziejka książek' była jedną z lektur na które rozpoczęłam wieki temu 'polowanie', najprościej mówiąc, chciałam bardzo, ale to bardzo ją przeczytać! Przeczytałam i stwierdzam, ze to cudo jakie udało się stworzyć Zusakowi. Miałam okazję ostatnio obejrzeć film, niestety, trochę zepsuł moja wizję tej lektury, trochę mi szkoda, no, ale cóż :D

    OdpowiedzUsuń